Свята у серпні Печать
Автор: Administrator   

Свята у серпні

14 серпня святкується день семи святих мучеників Маковеїв, або, як кажуть у народі, «Маковія» або Перший Спас (Спас на воді, бо вода цього дня в річках вважається цілющою) чи Медовий Спас.

Свято Маковія утворилось з народних традицій та церковної дати. З одного боку — серпень визначний тим, що це місяць врожаю і щедрості матінки-природи, а саме до дня Медового Спасу треба зібрати урожай меду, адже після цього бджоли дають значно гірший мед. Звідси й пішла “медова” назва. У цей день церква також відзначає Походження чесних древ Животворящого Хреста. Згідно з легендою, частка дерев’яного хреста, на якому розіп’яли Ісуса, врятувала  Константинополь від епідемії небачених масштабів, що передавалась через воду. Цією часткою освятили усі водойми в місті і вони очистились. Звідси й пішла традиція святити воду в цей день та приписувати їй цілющі властивості.

У церквах на Маковія святять букети передосінніх квітів та маку, а також мед. Ще до прийняття християнства на території Київської Русі існувала особлива традиція — створення букетів-оберегів, які називали “маковійчиками”. Ці обереги мали захищати усю родину від біди протягом року. Така традиція не зникла з приходом християнства, а лиш видозмінилась — тепер ці обереги святять у церкві. Букет мають робити саме жінки, а складається він із трав і квітів, при чому кожна з них має своє значення.

В букет кладеться калина, як символ любові і соняшник, як символ сонця. Календула — як захист від різних хвороб та материнка, як захист для продовження роду. Колосся вівса — символ добробуту та врожаю і м’ята — символ спокою і миру. До обов’язкових трав відносяться також ласкавець, тирлич, буркун, полин, макові голівки, чорнобривці, васильки, різні сухоцвіти. Освячені букети, принісши з церкви, зберігають в хаті за образами до весни.

В давнину з настанням весни мак освячений в церкві розсівали по городу, а сухі квіти дівчата на Благовіщення в квітні заплітали у коси, «щоб волосся з голови не випадало». Васильки і чорнобривці жінки додавали у ванну при купанні, щоб зберегти здоров’я. Освяченим у церкві медом обов’язково пригощали нужденних і жебраків, або залишали трохи меду у церкві для бідних.

Обрядовою їжею на Маковія є «шулики» - печені коржі, які ламають на дрібні шматки в макітру і заливають медовою ситою та розтертим маком. Ця страва досить смачна, а особливо її полюбляють діти. Прийшовши з церкви люди обов’язково сідають за стіл та спочатку з’їдають ложку меду запиваючи її трьома ковтками свяченої води.

19 серпня відзначається свято Преображення Господнє, або Спаса. В цей день у церкві святять груші, яблука, мед і обжинкові вінки або жмут колосся та пшениці. Колись віруючі селяни цього дня не їли садовини, бо це вважалося гріхом. Повернувшись з церкви, родина, звичайно, врочисто сідала за стіл і розговлялися: їли яблука з медом і запивала виноградним або яблуневим вином, - «щоб садовина родила».

На Спаса кажуть: «Прийшов Спас, держи рукавиці про запас!», бо в кінці серпня вже можливі перші незначні заморозки. Перед Спасом є два тижні посту – «спасівка». Існує легенда, що «спасівка» - це продовження Великого посту. Бог призначив для Великого посту 9 тижнів, а святі отці почали просити Бога, щоб щось із тим зробив, бо для людей затяжко витримати такий великий піст. Тоді Бог розділив той піст на дві частини: сім тижнів весною перед Великоднем і два тижні вкінці літа перед другим Спасом. Ось чому за народними віруваннями у спасівку треба так само постити, як і у Великий піст.